Sunday, February 7, 2010

Bebas berfikir bukan bebas kelakuan


“Budaya atau kebudayaan secara amnya membincangkan hal-hal berkaitan budi dan akal manusia. Di dalam pengertian yang luas pula bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia, berlawanan dengan "perkara semula jadi"' yang bukan diciptakan atau boleh diubah oleh manusia.” –sumber daripada Wikipedia.

Aku kenal budaya Melayu. Aku tahu tahap sensitiviti Melayu kerana aku anak Melayu. Apa batang pengukur kemelayuan kamu? Melayu-o-meter belum wujud lagi kot. Liberalisme orang Melayu selalu diperlekehkan. Kononnya, Melayu yang Liberal sebenarnya spesies yang mengagungkan budaya barat.

Kebaratan perlu ada untuk kita catch up with the world. Tapi sensitiviti Melayu harus terus dijaga. Itu yang Jepun amalkan. Macam mana kuat pun budaya Jepun dijaga, tetap ada lagu2 Jepun yang seperti lagu Justin Timberlake. Tapi orang Jepun tak gentar menjadi kreatif supaya dunia meletakkan mereka sebagai trend setter. Sebab itu ada Tokio Hotel di US.




Bila kamu tetapkan gelombang radio Inggeris pada kelima-lima punat radio di dalam kereta kamu tak bermaksud kamu tidak mendengar lagu Melayu. Aku dengar lagu klasik Melayu. Aku suka Ahmad Romzi, Ahmad Jais (favorite singer bapak aku nih) dan Orkes Nirwana. Saloma adalah vokalis tempatan yang paling jazzy pernah aku dengar. Aku tahu Siti Nurhaliza dan Siti Nordiana adalah dua orang yang berbeza. Seorang kahwin dengan Pak Misai dan seorang lagi nyanyi lagu Bola-Bola Api. Aku tahu ada kumpulan Melayu bernama Spin, Spring, Scoin, Stings dan Straw. Tapi yang terbaik adalah Search!


Bila aku tak faham konsep pertunangan. Aku tak maksudkan pertunangan orang Melayu. Aku cuma tak faham “jangan keluar malam dan jaga diri elok2, awak tu dah tunang orang”. Once kau jadi tunangan orang kau dah jadi makhluk lain? Kau macam baru turun dari Planet Sentiasa Siang sebab kau tak boleh keluar malam2. Tunang tak kasi keluar kau kena ikut sebab kau tunang orang? Tunang tiada sijil kan? Arguement orang, bila tunang, 80% dah jadi milik si lelaki. Maksud?

Bergambar berpeluk secara kasual (nothing sexual, its like arm around ur waist or maybe on your shoulder kinda thing) kamu dikatakan kebaratan. Hujahnya adalah tak manis dipandang orang. Orang yang peluk tu Cina, kamu Melayu, jangan ikutkan sangat cara mereka. Kalau Melayu yang buat begitu apa pula hujahnya? Kalau boyfriend kamu yang buat begitu tak mengapa katanya sebab dia boyfriend kamu. Bukankah masih tak manis dipandang orang?

Kamu gelar kamu dan cara hidup kamu Melayu tapi hujah kamu selalu ada kelonggaran di antara orang Melayu. Adilkah begitu?

4 comments:

Dilla Y. said...

Sebab itu ada Tokio Hotel di US. <--- apekah maksud anda? huhu
Tokio Hotel band German beb. cume nama tokio diambil sempena nama tokyo. uwuwuw.oh oke. nama tokyo di us. got it.
btw Search memang terbaik. hhuhu

tapi aku suke perenggan yg kedua last tu. sebab aku dah tgk muke ko mcm mane waktu tu! huhu.

ShaDaDooWapBeDoop said...

aku tak kate band tu asal dari US.
aku nak kate kat US ade band ber-imej Jrock sebab ade budaya Jepun berevolusi bukan takat negara dia. mungkin sebab fikiran diorg tak tersekat dgn statement cliche "budaya barat jgn diikutkan sgt"

begitulah kaedahnya...
hahahahaha

kenape dgn muke aku?
haish!

Ceritera Lelaki said...

Hi...menarik baca blog ko.
Malah aku dah bookmark.
About this issue, it's quite interesting that you look it from teenage-urban point of view.
But don't miss the most important of all; ur religion. Most old folk saying something that is not right as 'tak manis dipandang mata', without realize that it is actually the pre-condition in Islam. Contohnya, bepegang tgn/peluk, bukanlah budaya yg menjadi isu,tetapi keperluan/suruhan agama kita.
Aku bukanlah baik sgt, tapi aku suke this kind of discussion.
I'm sorry if i did offended you in any way.
Pls, keep in touch.
~Ceritera Lelaki

ShaDaDooWapBeDoop said...

Encik Ceritera Lelaki..

Terima kasih kerana manyukai blog mengarut ni.heh.

Isu ini.
Tidaklah aku menutup sudut pandangan Islamiah.
Cuma dalam konteks yang aku ceritakan kat sini ialah orang yang bercakap ni doesn't live up to apa yang dia cakap.

Mungkin benar kata kamu yang semua ini dari teenage-urban point of view. Jadi aku bagi contoh, gf kamu tak boleh bergambar berpeluk, berpegang tgn dengan some random guy atas alasan "tak manis dipandang orang". Tapi, si bf boleh berbuat demikian dengan kamu..Bukan kah alasan "tak manis dipandang orang should apply to semua lelaki bukan muhrim.

Ada kegoyahan prinsip di situ. apa perasaan anda?