Monday, January 24, 2011

Antara Sedar dan Separa Sedar


Pernahkah kamu berbuat sesuatu diluar kawalan minda kamu. Haih. Tak pasti aku sama ada tindakan ini di luar minda atau sekadar aku yang tak punya iman yang teguh lantas berbuat juga sesuatu di luar harapan aku.

Sebagai contoh,

Tindakan separa sedar 1:

aku bercerita tentang di Sarawak, baki badan manusia yang di baham buaya di jumpai di tebing sungai. Mayat itu cuma tinggal dari leher hingga ke paras bawah pinggang tanpa sebelah tangan. The minute, jasad itu ditemui, si isteri sahkan bahawa si mati itu adalah suaminya. “lelaki berseluar ketat“ tiba2 tersenyum lalu bertanya, kalau mayat itu tanpa kepala, macam mana si isteri cam itu suaminya?
Selepas itu beliau tergelak sendiri dengan teori bahawa si isteri cam sesuatu cuma si isteri saja yang tahu. Di luar sedar kami telah mentertawakan sebuah kematian yang agak tragis. Tapi still, memang kelakar pun.  Ces, sungguh tak sensitif.

Tindakan Separa Sedar 2:

Memang satu tabiat aku, bila berjalan beramai2 aku suka berada jauh di hadapan dari crowd yang bersama aku ketika itu.Ya, memang aku gila kuasa. Biarkan aku dengan kegilaan aku.  Ada satu masa di universiti dulu, selepas habis kelas di makmal computer, aku pun berjalan “menonong”di hadapan dengan tergelak terbahak ke atas lawak kawan aku pasal apa aku pun tak ingat.
Di luar sedar aku, aku menolak ganas sebuah pintu memikirkan untuk ke staircase. Dalam 0.5 detik, aku ternampak beberapa lelaki sedang berdiri mengadap dinding sebelum aku lepaskan pintu itu tertutup sendiri, dan aku berjalan terus diam terkedu.
Aku terbuka toilet lelaki. Maaf.

Tindakan Separa sedar 3:

Dalam aku mahu berjimat untuk mencapai pelbagai impian yang dirancang di masa depan, aku nekad untuk tidak berbelanja in the near future. Aku memberanikan diri untuk join satu gerakan untuk make over seekor Frankenstein.
Misi untuk mencari kemeja yang betul fit dengan tubuh petak beliau. Misi kami terpesong ke satu departmental store, dan di luar sedar aku telah membeli 3 pasang kasut sekali gus.
Aku dan nafsu membeli memang selalu kalah.
Susah kalau apa yang aku cuba untuk hentikan atau tidak berbuat lagi tanpa ada anasir luar yang “memaksa” aku berbuat kesilapan lagi. I need the whole universe to work with me and I’ll be a good girl that your mama gonna love. Aku kena tampal kata2 motivasi di dahilah. Mungkin berbunyi seperti,

“AKU TAK NAK, TAK MAHU DAN TAKKAN BUAT LAGI”

“BELI BILA PERLU LAH WEI!” <-- HTC Desire HD adalah keperluankan?

“SAYA DAPAT RASAKAN WANG SEMAKIN DEKAT DENGAN SAYA”<-- Di curi dari sesi motivasi 
“Mari menjadi Jutawan dalam 100 hari”.
:)


No comments: